Påskens historia.

Igår under tågresan pratade vi lite om påsken och vad som egentligen hände på de olika dagarna. Givetvis tog jag min kära Wikipedia till handa och luskade ut följande:

Skärtorsdagen firar kristenheten för att Jesus instiftade nattvarden.

Långfredagen firas i kristen tradition till minne av Jesu korsfästelse och död på Golgata.

Påskdagen firas i kristen tradition till minne av Jesu uppståndelse.

Det enda som förvånade mig var varför vi firar skärtorsdagen - det kom jag inte alls ihåg. Däremot hade jag bättre koll på långfredagen och påskdagen. Min stora undran är nog isåfall varför vi firar påskafton nästan hårdast med mat och gömma påskägg osv.? Var det för att vi var i tron om att Jesus faktiskt var död? Det känns ju lite taskigt.

Jag kommer inte fira påsken alls i år. Det känns lite trist, med tanke på att vi brukar fira påsken på vårt egna lilla sätt i min familj. Min syster är mycket yngre än både mig och min bror så i alla år har vi fått fortsätta leta ägg på morgonen. Och sen när hon blev äldre så fortsatte den traditionen. Mamma tyckte att jag skulle be en kompis att gömma ett ägg i år, men det kändes lite overkill. Nåväl - glad påsk på er alla!

Kommentarer
Postat av: D

Vem fan gömmer ägg?

2007-04-07 @ 13:57:58
Postat av: Anna

Vilken fin liten lektion om påsken :-! Glad påsk på dig kära kusin, synd att du inte är hemma i Helsingborg! Hoppas någon snäll kompis ger dig ett påskägg, själv slapp jag leta men åt lösgodis från ägget till lunch idag. kram

2007-04-07 @ 19:19:49
URL: http://blogg.aftonbladet.se/2007
Postat av: Anonym

D - påskharen gömmer äggen, borde jag kanske givit dig den lektionen också? :P

Anna - glad påsk till dig också! Ja, det hade vart kul att vara i HBG, fast det blev rätt mysigt här också med årets första grillning och några öl :) kram!

2007-04-07 @ 19:31:28
Postat av: Åsa

Jag fick inte heller leta upp något ägg i år. Men det låg däremot varsitt till mig och Andy igår när vi var bjudna på middag hos hans föräldrar :) Hoppas du hade en mysig dag iallafall. Love you!

2007-04-08 @ 12:28:16
URL: http://ausa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0