New York Fucking City.

Tillbaka från storstaden igen. Eller ja, jag kom redan i söndags kväll men eftersom jag är en slö bloggare nuförtiden har jag inte hunnit sätta mig ner och skriva nonsens. Men det kan ju hända att någon är intresserad av att läsa vad vi hade för oss så here goes...

Torsdag.
Jag satte mig på bussen efter en halvhjärtad Wilsbachmåltid. Åkte återigen igenom diverse små byar som ingen visste existerade. Ja, förutom Trailways som jag åkte med vill säga. Hur som helst, fem timmar senare befann jag mig återigen på 9th avenue Manhattan. Denna gången helt ensam. Jag letade upp första bästa bio och slog mig ner i en skön fåtölj och tittade på Across the Universe. Lätt en av de bästa filmerna jag någonsin sett - men sen är jag ett Beatlesfreak också. Efter filmen och två cheesburgare serverade av samma tjockis som senast vi var där begav jag mig till 107th st. och hotellet vi skulle bo på. När jag stod utanför för att få tag på Andreas och Jacquie kom en uteliggare fram till mig. Han ville att jag skulle köpa en bok men jag gav honom fem dollar och sa att han kunde behålla sin böcker. Det ville inte han så jag tog den minsta jag kunde se. Han frågade vad jag hette och vi småpratade lite och sen gick han. Två minuter efter kom en tjej förbi och frågade efter en cigarett. När hon fått en frågade hon om jag läste och sen sa hon att hon skulle gå och hämta en bok till mig. What the fuck, tänkte jag. Hon kom tillbaka men då kom den andra på andra sidan gatan och sa att det där är Kristin, hon har redan köpt en bok. Onekligen ett intressant möte. Jag fick sedan tag på de senanländna från Dallas och gick och satte mig i den underbara loungen på hotellet och väntade. När de väl kom gick vi ut och tog några öl innan vi åkte tillbaka till hotellet. Väl där drack vi lite av Jacquies vodka och jag och Andreas lyckades med diverse foliebollskonster. Jacquie lyckades mest med att slarva bort sitt kreditkort under kvällen.

Fredag.
Vaknade ganska sent och åkte till 82nd st. och åt god frukost. Sedan började det regna. Och det regnade hela dagen. Vi köpte paraplyer och gick i mörkret och blåsten till Ground Zero. Väldigt underlig känsla att försöka förstå sig på att det faktiskt stått två höga skyskrapor där det nu bara är ett upplyst hål mitt på Manhattan. Tittade på lite minnesmonument och efter ett avbrott på Starbucks åkte vi tillbaka till hotellet och sedan till Freemans, en grymt mysig restaurang som det tydligen tom brukar vara kö utanför till. Regnet räddade oss och vi fick vänta inomhus med en drink i handen istället. Efter det gick vi till Fat Baby där vi mötte upp Andreas gamla arbetskamrater. Paul, en skotte som numera jobbar i Pennsylvania var kvällens sällskap för min del. Mycket skratt, mycket sprit, mycket konstigt. Men mycket kul. Vid fem var vi åter hemma på hotellet och somnade ganska snabbt.

Lördag.
Efter uppvaknande och påklädning begav vi oss till Café Lalo som var med i You've Got Mail. Dessvärre höll e på att renovera skiten så det blev ingen frukost där. Istället åt vi på en good old diner och sen åkte vi tunnelbanan ner mot South Ferry. Allt gick segt denna lördag så till slut hoppade vi av vid Madison Sq. Garden och tog en taxi till båtarna. Vi åkte sedan en gratis och väldigt fin båttur över till Staten Island så vi fick se Statue of Liberty, solnedgång över Staten Island och Manhattan på håll. Väl tillbaka åkte vi upp till Greenwich Village som definitivt är min favoritdel av NYC. Helt fantastiskt fina hus och kvarter. Där vill jag bo. Efter lite shopping åkte vi sedan till Park Avenue och Les Halles där Andreas bokat bord. En helt underbar måltid stod på tur med oxfilé och bearnaisesås och gott vin. Tack för den, broder. Och tack för allt annat också för den delen. Sedan gick vi några kvarter och tog några öl på The Ginger Man tillsammans med Jacquies kusin och hans vänner. Manhattan var för övrigt extremt rik på Halloweenutklädda människor denna kväll - väldigt roligt att se.

Söndag.
Denna dag bestod mestadels av shopping, åtminstone för min del. På väg tillbaka till hotellet för att hämta min väska stannade vi på Gray's Papaya som också var med i You've Got Mail och åt stans godaste hot dogs. Sedan gick vi ner i en av  tunnelbanestationerna som var med i Die Hard och åkte tillbaka till hotellet där jag rakade av Andreas redan icke-existerande hår innan vi åkte ner till 9th avenue och bussterminalen. Efter ett glatt hejdå (jag kommer till Austin över jul och Jacquie lär jag träffa snart igen) satte jag mig på bussen till Oneonta igen. Med förseningar och en resa i totalt mörker och med en längtan av att få stanna kvar i NYC var det inte jättekul, men väl tillbaka på campus kändes det bra igen.

Sådärja, så har man den resan dokumenterad också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0